Luftfotografering fra fly

Luftfotografering (eller luftbårne billeder) er optagelse af fotografier fra et fly eller anden flyvende genstand. Platforme til luftfotografering inkluderer fly med fast fløj, helikoptere, ubemandede luftfartøjer (UAV’er eller “droner”), balloner, raketter, duer, drager, faldskærme, fritstående teleskopstænger og køretøjsmonterede stænger. Monterede kameraer kan udløses eksternt eller automatisk; håndholdte fotografier kan tages af en fotograf.

Luftfotografering bør ikke forveksles med luft-til-luft-fotografering, hvor et eller flere fly bruges som jagefly, der “jager” og fotograferer andre fly under flyvning.

Lodret luftfotografering bruges i kartografi (især i fotogrammetriske undersøgelser, som ofte er grundlaget for topografiske kort, planlægning af arealanvendelse som arkæologi. Skrå luftfotografering bruges til ejendomme og filmproduktion, miljøstudier, kraftinspektion, overvågning, fremskridt med byggeri, kommerciel reklame, formidling og kunstneriske projekter. Et eksempel på, hvordan luftfotografering anvendes inden for arkæologi, er det kortlægningsprojekt, der blev udført på stedet Angkor Borei i Cambodja fra 1995-1996. Ved hjælp af luftfotografering var arkæologer i stand til at identificere arkæologiske træk, herunder 112 vandfunktioner (reservoirer, kunstigt konstruerede puljer og naturlige damme) inden for det murede område Angkor Borei. I USA bruges luftfotos i mange fase I miljøanalysevurderinger til ejendomsanalyse.

Reglerne I Danmark, bortset fra når det er nødvendigt til start og landing, er bemandede fly i fuld størrelse forbudt at flyve i højder under 1000 fod over by områder og ikke tættere end 500 fod fra nogen person, fartøj, køretøj eller struktur over ikke- overbelastede områder. Visse undtagelser er tilladt for helikoptere, faldskærme

En drone, der bærer et kamera til luftfotografering

Luftdrone og en Eurocopter HH-65 Dolphin

Fremskridt inden for radiostyrede modeller har gjort det muligt for modelfly at udføre luftfotografering i lav højde. Dette havde gavnet ejendomsreklamer, hvor erhvervsejendomme og beboelsesejendomme er det fotografiske motiv. I 2014 forbød den amerikanske føderale luftfartsadministration brugen af ​​droner til fotografier i ejendomsannoncer. Forbuddet er ophævet, og kommerciel luftfotografering ved hjælp af droner fra UAS er reguleret under FAA Reauthorization Act of 2018. Kommercielle piloter skal udfylde kravene til en del 107-licens, mens amatør og ikke-kommerciel brug er begrænset af FAA.

Små modelfly giver øget fotografisk adgang til disse tidligere begrænsede områder. Miniaturebiler erstatter ikke fly i fuld størrelse, da fly i fuld størrelse er i stand til længere flyvetider, større højder og større udstyrsnyttelast. De er dog nyttige i enhver situation, hvor et fly i fuld skala ville være farligt at operere. Eksempler inkluderer inspektion af transformatorer oven på kraftoverførselsledninger og langsom flyvning på lavt niveau over landbrugsmarker, som begge kan opnås ved en storstilet radiostyret helikopter. Professionelle, gyroskopisk stabiliserede kameraplatformer er tilgængelige til brug under en sådan model; en stor modelhelikopter med en 26cc benzinmotor kan hejse en nyttelast på ca. syv kg (15 lbs). Ud over gyroskopisk stabiliseret optagelse steg brugen af ​​RC-kopimaskiner som pålidelige luftfotograferingsværktøjer med integrationen af ​​FPV (first-person-view) teknologi. Mange radiostyrede fly er nu i stand til at bruge Wi-Fi til at streame livevideo fra flyets kamera tilbage til pilotens eller pilotchefens (PIC) grundstation.

Lodret orientering Luftfoto

Lodrette fotografier tages lige ned. De bruges hovedsageligt til fotogrammetri og billedfortolkning. Billeder, der vil blive brugt i fotogrammetri, er traditionelt taget med specielle kameraer i stort format med kalibrerede og dokumenterede geometriske egenskaber.

En lodret stillbillede fra en kite-luftfilm af en del af et tidligere murværksted fanget om natten. http://www.armadale.org.uk/aerialthermography.htm

Kombinationer Rediger

Luftfoto kombineres ofte. Afhængigt af deres formål kan det gøres på flere måder, hvoraf nogle er anført nedenfor.

Panoramaer kan laves ved at sy flere fotografier taget i forskellige vinkler fra et sted (f.eks. Med et håndholdt kamera) eller fra forskellige pletter i samme vinkel (f.eks. Fra et plan).

Stereofotograferingsteknikker muliggør oprettelse af 3D-billeder fra flere fotografier fra samme område taget fra forskellige steder.

I piktogram giver fem stift monterede kameraer et lodret og fire lavt skrå billeder, der kan bruges sammen.

I nogle digitale kameraer til luftfotogrammetri korrigeres billeder fra flere billeddannelseselementer, undertiden med separate linser, geometrisk og kombineres til et billede i kameraet.

Orthophotos Rediger

Lodrette fotografier bruges ofte til at oprette ortofotos, alternativt kendt som ortofotomaps, fotografier, der er blevet “korrigeret” geometrisk for at være anvendelige som et kort. Med andre ord er en ortofoto en simulering af et fotografi taget fra en uendelig afstand og ser lige ned til nadir. Perspektiv skal naturligvis fjernes, men variationer i terræn bør også korrigeres for. Flere geometriske transformationer påføres billedet afhængigt af det perspektiv og terrænkorrektioner, der kræves på en bestemt del af billedet.

Orthophotos bruges ofte i geografiske informationssystemer, som de bruges af kortlægningsbureauer (f.eks. Ordnance Survey) til at oprette kort. Når billederne er blevet justeret eller “registreret” med kendte virkelige koordinater, kan de udbredes bredt.

Store sæt ortofotos, der typisk stammer fra flere kilder og opdelt i “fliser” (hver typisk 256 x 256 pixels i størrelse), er meget udbredt i online-kortsystemer såsom Google Maps. OpenStreetMap tilbyder brug af lignende ortofotos til at udlede nye kortdata. Google Earth overlejrer ortofotos eller satellitbilleder på en digital højdemodel for at simulere 3D-landskaber.

Luftfilm Rediger

The Cliffs of Moher, filmet med en drone (2014)

Med fremskridt inden for videoteknologi bliver luftvideo mere populær. Ortogonal video er optaget fra flykortlægningsledninger, afgrødefelter og andre interessepunkter. Ved hjælp af GPS kan video muligvis være integreret med metadata og senere synkroniseres med et videokortlægningsprogram.

Dette “Spatial Multimedia” er den rettidige forening af digitale medier, herunder stillfotografering, bevægelsesvideo, stereo, panoramabilledsæt, fordybende mediekonstruktioner, lyd og andre data med oplysninger om placering og dato og tid fra GPS og andre placeringsdesign.

Luftvideoer er ved at opstå Spatial Multimedia, som kan bruges til sceneforståelse og objektsporing. Indgangsvideoen er optaget af lavtflyvende luftplatforme og består typisk af stærk parallaks fra ikke-jordplan-strukturer. Integrationen af ​​digital video, globale positioneringssystemer (GPS) og automatisk billedbehandling vil forbedre nøjagtigheden og omkostningseffektiviteten ved dataindsamling og -reduktion. Flere forskellige platforme er under efterforskning med henblik på dataindsamling.

Kilde:

https://en.wikipedia.org/wiki/Boeing_737_Classic